Ukinranta parhaimmillaan

Olemme saaneet Suomessa viettää uskomattoman lämmintä kesää. Henkilökohtaisesti olen nauttinut tästä lämmöstä suunnattomasti. Lähetyskurssilla ollessamme vitsailimme lähetystyön lähtemisen monenlaisista motiiveista.  Joku sanoi syynä olevan halu päästä pitkille ulkomaan lennoille, joku nähdä muuten vaan maailmaa ja eksoottisia kulttuureita.

Itselleni tällainen syy on ollut päästä pakoon kylmyyttä, sillä minua ”palelee aina”. Siksi olen nyt nauttinut täysin siemauksin näistä ”lähetyskentän olosuhteista”. Kuvitelkaa mitä se on, kun on tällaista läpi vuoden, päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Minä nautin, eipähän Pohjan poikaa palele!

Tällaisen helteen keskellä sain pitää pitkästä aikaa tavallisen seurakunnan riparin. Viimeksi olin seurakunnan riparilla kesällä 1984. Sen jälkeen olen pitänyt niitä harvakseltaan Lähetysseuran piikkiin, Lapiosalmella ja Päiväkummussa.

Messukylän ripari nro 49 oli oikein onnistunut, ryhmä oli yhtenäinen, vilkas ja fiksu. Sain kyllä kotiläksyksi opetella lisää ”oppilaslähtöistä pedagogiikkaa”. Helteessä ei nuorten keskittymiskyky ollut terävimmillään. Myös ”evankeliumin kontekstualisointi” jätti haasteen. Miten nämä ikiaikaiset totuudet saadaankaan nykynuoren elämään sovelletuksi? No, seuraavalla kerralla olen taas viisaampi.

Rippikoululeiristä oli se hyöty, että sen jälkeen olen saanut viettää vapaata Ukinrannassa. Nyt se onkin parhaimmillaan. On lämmintä, kaunista ja rauhallista. Joka päivä voi pulahtaa Ukki-järveen uimaan, talkootöitten jälkeen ja muutenkin. Ateriat voi nauttia ulkona nurmikolla. Iltaa voi istua vaikka kuinka pitkään lämpimässä illassa.

Riitta on vuorostaan riparilla Päiväkummussa. Minulla on ollut kaverina talkoolaisia, joitten kanssa ollaan näitä talkootöitä tehty. Aulikin kanssa raivattiin saunan ympäristöä ja vietiin pari peräkärryllistä roinaa ja SER-jätettä kaatopaikalla. Mervi on ollut parina viikonloppuna paikalla ja ollaan hiljakseltaan tehty kaikenlaista pientä puuhaa. Saunan takaa ollaan jo saatu tämän kesän ensimmäiset vadelmat pakkaseen. Ja pihan viinimarjapensaat kypsyttelevat marjojaan niin, että kohta alkaa olla marjankeruutalkoitten aika.  

Ukinranta on parhaimmillaan. Kutsu tulla nauttimaan sen iloista on voimassa. Sinapinsiemenet, tulkaa mukaan! Vielä on kesää jäljellä.

Olkki

0 Responses to “Ukinranta parhaimmillaan”



  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




Kategoriat

Arkistot

Sivut


