Ristiin turvautuen

Viime aikoina on tapahtunut kaikenlaista. Aura oli täällä talkoolaisena. Hän laittoi hyviä kasvisruokia ja mm. leipoi kesäkurpitsasämpylöitä Nyt talkooviikonloppuna meillä on täällä toinenkin Aura, joka on luvannut valmistaa kesäkurpitsasuklaakakkua. Syömme täällä yleensä maukasta ruokaa, joka kuitenkaan ei ole kallista. Ystävälliset ihmiset ovat lahjoittaneet meille puolukoita ja kesäkurpitsaa, joka on tosi monikäyttöistä. Menee vaikka sellaisenaan salaatteihin ym.

Talkoolaiset tekevät myös joitakin ulkotöitä esim. lakaisevat lehdistä puhtaaksi tänne johtavaa jyrkkää tietä.

Muutamia päiviä sitten täällä kävi vierailulla Härmälän seurakunnan diakonian ja lähetystyön vapaaehtoisten joukko. Heitä oli yli 20 ja he osallistuivat kanssamme iltapalvelukseen täyttäen kappelin ääriään myöten.

Eilen täällä vieraili myös lähetyslääkäri Leena, joka kertoi mielenkiintoisia kokemuksiaan Afrikasta.

Iltapuolella tupsahtivat vielä sisään Tuija ja Esa, jotka ovat Ukinrannan uskollisia kävijöitä. He kertoivat myös Afrikan kokemuksestaan. Riitan ja Olkin tytär Liisa palasi juuri Intiasta. Matka oli onnistunut  huolimatta kirpuista, joihin siellä oli täytynyt törmätä.

Kuulin surullisena tietona, että ekumeenisen saunaseuran Jari on joutunut pyöräilyonnettomuuteen ja on sairaalassa melko pahoin loukkaantuneena. Odotamme kovasti, että hän pian toipuisi ja voisi taas osallistua saunaseuran kokoontumisiin. Tässä on meille kaikille blogin lukijoille myös rukousaihe. Rukoilkaamme yhdessä ystävämme paranemisen puolesta.

Syyskuun 14. päivänä ohitimme Pyhän Ristin päivän. Joskus mietin miten risti itsessään on yksinkertaisimpia mahdollisia pyhiä kuvia. Myös täällä Ukinrannassa törmäämme ristiin monissa eri muodoissa. Heti eteisessä on yksinkertainen puinen latinalainen risti. Risti muistuttaa paitsi Jeesuksen kärsimyksistä myös hänen ylösnousemuksestaan. Risti on tyhjä, sillä kaikki ei loppunutkaan veriseen kuolemaan, vaan Jeesus elää yhä ylösnousseena keskellämme.

Portaikossa on San Damianon risti. Se löytyy myös salin kaapin päältä. Juuri tämän ristin kautta Vapahtaja puhui Pyhälle Franciscukselle kehoittaen häntä kunnostamaan raunioituneen kirkon. Franciscus käsitti kehoituksen kirjaimellisesti sillä hän eli evankeliumia todeksi, eikä vain tulkinnut sitä. Myöhemmin hän kuitenkin ymmärsi, että Vapahtajan kehoitus tarkoitti myös kirkkoa yhteisönä ja sen haavojen parantamista.

Salissa on suuri Maijalta lahjoituksena tullut risti-ikoni, joka vangitsee huoneeseen astuttaessa tulijan katseen. Myös kappelissamme on risti-ikoni, joka on kuin triumfikrusifiksi ripustettu alttarin päälle. Ortodoksisissa kirkoissa risti-ikoni on usein sijoitettu lähelle vainajien pöytää, johon ihmiset sytyttävät muistokynttilöitä rukouksena täältä poistuneitten rakkaittemme puolesta.

Istuessani Pepin, Riitan ja Olkin sekä talkoolaisten kanssa kappelissa katselen usein pyhälle pöydälle asetettua kelttiläismallista ristiä. Risti kaikkineen on ensisijaisesti ilon ja elämän, ei kuoleman ja tappion merkki. Se kertoo joka päivä ja hetki Vapahtajastamme, joka arjessa kulkee keskellämme, tulee meitä vastaan ja kantaa kanssamme taakkoja.

Yrjö R.

4 Responses to “Ristiin turvautuen”


  1. 1 Raimo Niemelä 18/09/2011 08:54

    Kiitos kuulumisista!

    On ollut ilo lukea kodikkaita kuulumisia Ukinrannasta. Yhteys meihin sinapinsiemeniin ympäri Suomen ja kenties laajemminkin rakentuu myös tätä kautta. Kiitos Yrjö, Riitta, Peppi ja Olkki postauksista.

    Oulussa aloitettiin syyskauden viikoittaiset hiljaisuuden rukoushetket viime keskiviikkoiltana. Tuomiokirkon kryptaan tuli ilman kummempia mainostuksia parikymmentä henkeä. Lähes poikkeuksetta mukana on ollut joku ensikertalainenkin, niin oli nytkin.

    Osallistuminen säännöllisesti rukoushetkiin vahvistaa luottamusta siihen, ettei elämää tarvitse elää omassa varassa. Kerrasta toiseen voi matkakumppanien kanssa hiljaa pysähtyen palata työn ja arkimenon keskeltä tähän perusluottamukseen. Toivottavasti jokainen kävijä voisi kokea olevansa tervetullut ja yhteys olisi välitön ja hoitava.

    Oulun terveisiä kirjasi Raimo N.

    • 2 ukinranta 21/09/2011 12:46

      Lämmin kiitos kommenteista. Menestystä ja siunausta myös Oulussa vietettäviin hiljaisuuden rukoushetkiin.
      t. Yrjö 🙂

    • 3 Timo Ruotsalainen 21/09/2011 22:34

      Mukava kuulla Oulun terveisiä. Pitääkö kotisivulla oleva aikataulu tänä syksynäkin paikkansa?

      t. Timo R.

      • 4 ukinranta 23/09/2011 16:45

        Ukinrannan osalta aikataulut yleensä pitävät paikkansa. Mahdollisista peruutuksista ja muutoksista pyritään kertomaan niin nopeasti kuin pystytään. 🙂


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




Kategoriat

Arkistot

Sivut


%d bloggers like this: