Ruskan hehkuvat värit

Ukkijärvi on nyt mahtavan kaunis kun sen pinnasta heijastuvat monet lehtipuut kantaen syksyisten lehtiensä monivärisenä hohtavaa kuormaa. Punainen, oranssi, keltainen ja vihreä sädehtivät auringossa. Oranssi tuo mieleen Hengen tulen, Herramme ainaisen läsnäolon. Se tuntuu myös liekehtivän okran punaisena ja keltaisena kuin lupauksena häviämättömästä elämästä, ylösnousemuksen ja uuden kevään ihmeestä.

Tulin tänään tavalliseen tapaani kappelin aamurukouksessa katselleeksi Ristiinnaulitun kuvaa alttarin päällä. Risti-ikonissa Jeesus näyttää nukkuvan kuoleman unta silmät suljettuina. Tämä eroaa monista läntisistä esityksistä, joissa kuvataan Kristus elävänä ja kärsivänä. Kärsimysmystiikan hengessä saattaa Kristuksen piina olla kuvattu jopa pelottavan realistisesti. Risti-ikonin Kristus on kuitenkin samalla voittanut hallitsija, joka tuntuu levittävän kätensä siunaukseen. Ehkä tässä itäisessä kuvaamistavassa on viisautensa. Kristuksen piina jää syvimmiltään salaisuudeksi jota ei voi kuvana täydellisesti esittää.

Leudot syyspäivät lipuvat tasaisena virtana ohitsemme kuin helmet rukousnauhassa.

Söimme pari päivää sitten viimeiset kesäkurpitsat. Ehkä tämäkin on merkki siitä, että syksy on tullut.

Syyskuun lopulla vieraili luonamme Taizén veli Norbert. Yhä uudestaan saamme ihmetellä sitä elämänmyönteisyyttä joka näistä luostariasukkaista säteilee. Luostarielämä ei näytä lainkaan olevan niin synkkää ja ilotonta kuin moni saattaa ajatella, vaikka tietysti maailmassa on hyvin monenlaisia luostareita ja sääntökuntia. Syvä ilo kuitenkin lähtee yhteisöllisyydestä ja vapaaehtoisesta sitoutumisesta, joka on vieras itseensä käpertymiselle tai moralismille.

Saimme tässä yhtenä päivänä myös erän koivuisia polttopuita. Todella hyviä! Niiden rinnalla olemme myös polttaneet salavaa, jota meillä on jonkin verran varastossa. Salava palaa melko hitaasti, mutta tuntuu lämmittävän hyvin. Takkatulen lämpö on yksi niistä mieluisista asioista, joita syksyyn liittyy.

Aina silloinkin kun Kristus näyttää nukkuvan tai olevan voitettu, hän kuitenkin hallitsee ja näkee kaiken, katsellen lempein silmin meitä hänen opetuslapsiaan. Joskus joudumme kipeästi huomaamaan keskeneräisyytemme, mutta Jumala ei silti meitä hylkää vaan pysyy Jeesuksen kautta meidän luonamme arjessa ja juhlassa. Kiitämme myös jokaisesta ihmisestä, joka osallistumalla rukoushetkiin tai talkoolaisena tahtoo kokea kanssamme yhteyttä Kristukseen.

Yrjö Rosendal

0 Responses to “Ruskan hehkuvat värit”



  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s




Kategoriat

Arkistot

Sivut


%d bloggers like this: